در این مقاله قصد داریم به بررسی رستوران‌های رقیب بپردازیم :

مقدمه

امروزه نسبت به گذشته رستوران های زیادی وجود دارد در حدی که در یک محله ممکن است چندین رستوران وجود داشته باشد ، حال اگر کسی قصد دارد وارد این حرف شود باید بررسی رستوران های رقیب خود را شروع کرده و بتواند از آنها پیشی بگیرند .

 
 

بررسی رستوران‌های رقیب

 

  • چه روش‌هایی وجود دارد که شما رقیب‌های خود را موردبررسی قرار دهید ؟

  • چگونه رقیب خود را بشناسیم ؟

  • روش‌های تشخیص نحوه عملکرد رستوران‌های رقیب

  • نکاتی که باید هنگام تحقیق درباره رقبا بیشتر بدانیم

 
 

روش‌های تشخیص نحوه عملکرد رستوران‌های رقیب

نکاتی که باید هنگام تحقیق درباره رقبا بیشتر بدانیم

 

روش‌های زیادی وجود دارد که شما می‌توانید نحوه عملکرد رستوران‌های رقیب را موردبررسی قرار دهید . در زیر به چند روش در این زمینه اشاره‌کرده‌ایم :

اگر رستوران غذاهای بیرون بردارد می‌توانید به‌صورت غیرحضوری غذا را سفارش دهید و از این طریق اطلاعات بسیار مفیدی به دست بیاورد . شما از این روش می‌توانید نحوه برخورد پیک رستوران رقیب ، نحوه دسته‌بندی و بسته‌بندی غذا  ، سرعت رستوران رقیب و نکات دیگری را موردبررسی قرار دهید و از نقاط قوت آنها استفاده کنید .

یک روش دیگر این است که به‌صورت نامحسوس به رستوران رقیب بروید و غذا سفارش دهید . در این زمان شما می‌توانید تمامی موارد و نکات لازم را به‌صورت دقیق مشاهده کنید . در این مورد شما می‌توانید نکاتی را مانند بازدید از سرویس بهداشتی ، مشاهده داخل آشپزخانه نوع برخورد پرسنل با یکدیگر و با مشتری ، نحوه برخورد مدیریت با کارکنان و مشتری و موارد مهم دیگر را زیر نظر بگیرید . دقت داشته باشید تمامی نکات حتی ریزترین مواردی که شاید در نگاه اول مهم نباشد شمارا در  این روند بسیار کمک می‌کند ، شما شاید در یک بازدید نتوانید تمامی این موارد را بررسی کنید و نیاز باشد چندین بار از رستوران رقیب را بازدید کنید . هزینه ایی که برای جمع‌آوری اطلاعات از رستوران‌های رقیب صرف می‌شود یک سرمایه‌گذاری می‌باشد و به شما کمک می‌کند در این زمینه موفق باشد .

برای این  سوال که رقبا را از کجا بشناسیم تا بررسی رستوران های رقیب را  درست انجام بدهیم، باید بگوییم رقبای شما افرادی هستند که نیاز مشتریان شما را برطرف میکنند حال شما باید سعی کنید علاوه بر برطرف کردن نیازهای خود امتیازهای ویژه ای را برای آنها در نظر بگیرید .

برای پاسخ دادن به این سوال که آیا لازم است به صورت مداوم رقبای خود را رصد کنیم ؟ باید بگوییم بله برای اینکه در کار خود موفق شوید باید به صورت مداوم عملکرد رقبای خود را مورد بررسی قرار دهید .

مکان های مناسب برای انتخاب رستوران

یک سری نکات مهم و کلیدی برای انتخاب مکان رستوران وجود دارد در  زیر به این نکات پرداخته ایم :

  • مساحت و ابعاد کل زمین در انتخاب مکان رستوران در جایگاه نخست است .
  • طول بر نما یکی از نکات مهم در انتخاب رستوران می باشد .
  • باید در زمان انتخاب مکان باید به فاصله و مسیر به خیابانهای اصلی توجه نمایید .
  • میانگین عبور و مرور از مقابل رستوران یکی از نکاتی است که در زمان انتخاب مکان رستوران باید به آن توجه شود .
  • دقت داشته باشید که محلی را برای انتخاب رستوران انتخاب کنید که جای پارک بهتری داشته باشد .
  • معمولا در محل هایی رستوران های معروف وجود دارد از محدودیت های سرعت استفاده می شود که یک نقطه قوت برای جذب مشتری می باشد .
  • مشخصات پارکینگ از جمله : اندازه دقیق محل های پارک ، تعداد محل های پارک و عرض راهروها بین پارکینگ ها می باشد که در انتخاب مکان رستوران تاثیرگذار می باشد .
  • نوع خاک قبل از ساخت ساختمان برای انتخاب مکان رستوران مهم است .
  • انرژی ها مانند برق ، گاز طبیعی و مایع از نکات مهم در انتخاب مکان رستوران ها می باشد .
  • نوع کاربری ساختمان های مجاور برای جذب مشتری در آینده بسیار مهم است .همچنین بهتر است تا شعاع دو کیلومتری بافت منطقه شناخته شود که چه ساختمانهایی وجود دارد مثلا اداری و صنعتی ، مرکز خرید ، منطقه توریستی ، تئاتر ، هتل و مهمانخانه ، دانشگاه ، مدرسه و بیمارستان ها می باشد .
  • رستوران های رقیب از جمله تریا ، رستوران های خانوادگی ، فست و فود ها و . . . را تا شعاع دو کیلومتری را با دقت بررسی کنید .
  • محدودیت هایی ساختمانی که در مکان انتخابی رستوران وجود دارد با دقت شناخته شود .
  • سیستم فاضلاب ، داکت مکش و دمش و سازه موجود از جمله نکاتی است که باید در زمان انتخاب مکان رستوران به آن توجه کنید .
  • آخرین نکته و مهم ترین نکته این است که قیمت پیشنهادی ملک را بررسی کرده و سپس با توجه به بودجه خود بهترین مکان را برای رستوران خود انتخاب کنید .

نکاتی که  هنگام بررسی رستوران های رقیب باید یشتر بدانیم

  • نحوه جذب مشتریشان به چه صورت میباشد ( مکانهایی که تبلیغ میکندد , روش تبلیغاتشان )
  • رضایت مشتریانشان . هنگام تحقیق باید از مشتریان آنها اطلاعاتی را بپرسیم

آیا از این رستوران راضی هستین ؟ اگر بلی گفتند باید علت رضایتشان رو بپرسیم چون همان نقطه قوت رو ما باید بشناسیم تا در برنامه بازاریابی خودمان اعمال کنیم . اگر خیر باید علت آنرا نیز بپرسیم تا در صورتی که ما بتوانیم آن مورد را در رستوران خود برطرف کنیم یک مزیت رقابتی میشود که ما از ان در تبلیغات استفاده میکنیم

  • آنالیز قیمت
  • آنالیز رفتار با مشتری
  • آنالیز خدمات
  • آنالیز مشتریان از نظر سن مشتریان , جنسیت ,  قشر تاثیر گذار , شغل , سطح در آمدی  ,  شرایط فرهنگی ,

در رابطه با اینستاگرام رقبا، و اینسفلونسرهایی که رقیب با آنها کار میکند حتما تحقیق کنید.

اگر میخواهید لیست اینفلونسرها رو داشته باشین،فهرست اینفلوئنسر های ایرانی را که از جناب نیما شفیزاده جمع آوری کردند را ببینید.

نتیجه گیری

در هر حرفه ای  برای اینکه موفق شدن باید رقبا را به خوبی شناخت اما قبل از بررسی رقبا نیاز  به شناخت مشتری می باشد و باید دقت شود که مشتری چه نیازهایی دارد و سعی بر برطرف کردن آن نیازها کنید و بعد از آن باید رقبای خود  را به خوبی بشناسید و متوجه شوید که این افراد برای برطرف کردن مشتریان چه راهکارهایی انجام میدهند .